header/titel

lørdag den 4. januar 2014

Børnebog - fra start til slut del 3 - tanker fra Tessa

Bloggen handler de næste par gange om en børnebog, som jeg er ved at lave sammen med Forfatter Tessa Franck Linnet og grafiker Anne-Lise Jacobsen.

Hér kan du følge processen fra start til slut.
Bogen hedder "Jeg er ..." og udkommer på Turbine Forlaget, når vi er færdige liiige om lidt... 

Tessa og Anne-Lise vil også byde ind med de tanker de har gjort sig med at lave denne bog.

læs også del 1 hér - læs også del 2 hér


Tessa´s tanker omkring "Jeg er ..."


Da jeg blev mor for første gang i 2010 blev jeg ramt af flere tog. Det var først og fremmest ”bekymrings-toget”. Jeg husker det klart og tydeligt; det øjeblik, hvor min lille datter blev lagt i mine arme, helt våd og varm. Jeg så ind i hendes små øjne og midt i den altomsluttende kærlighedsrus og al min lettelse over endelig, at have hende hos mig, tænkte jeg: ”Åh nej, hvad har vi gjort? Nu skal jeg være bekymret resten af mit liv!” 


Det øjeblik var point of no return for mig, som det formentlig er for de fleste, når de bliver forældre for første gang. Intet kan nogensinde blive det samme igen. Og måske også i en anden grad for mig, fordi min opvækst på ingen måde kan kategoriseres som traditionel – hvad det så end er. Jeg var i hvert fald nødt til at tage beslutningen om at klare mig selv i (hvad jeg i dag godt kan se) en meget tidlig alder, og havde af flere årsager et lettere besværet forhold til det der ”kærlighed”. Jeg ville egentlig helst undgå den – mest fordi jeg gerne ville være fri for at risikere at miste den igen. Lige indtil den pludselig en dag, ud af det blå, stod lige foran mig. Og én, to, tre! Så var jeg mor. Og med den titel fulgte det største ansvar jeg nogensinde havde haft: Ansvaret for et lille menneske. Det var så overvældende. Dejligt, fantastisk, ubeskriveligt – og samtidigt helt og aldeles rædselsvækkende. Aldrig i mit liv har jeg haft større præstationsangst. Pludselig stod jeg ansigt til ansigt med min allerstørste frygt, og det i den reneste form nogensinde: At fejle. Ikke at være god nok. Her lå min lillebitte datter, så skrøbelig, så modtagelig, og fortjente alt det bedste i hele universet… Og det var vores ansvar. Hvordan skulle jeg nogensinde kunne leve op til det? Lille mig! 


For at få idéen til at skrive denne bog måtte jeg igennem en proces. En, som jeg på sin vis stadig er i, og det er et projekt, som jeg formentlig – ligesom rigtig mange andre mennesker derude – vil bruge resten af mit liv på at finpudse. Bogen her er udsprunget af mange tanker. Den er udsprunget af min egen rejse til den fuldkomne accept og kærlighed til mig selv. Og ikke mindst ønsket om, at give mine børn hvad jeg synes er det absolut bedste: Redskaberne og ressourcerne til at gå livet i møde med oprejst pande. Med troen på, at de, i sig selv, indeholder evnerne til at udrette alt, hvad de sætter sig for. Med den rene accept af og kærlighed til sig selv, fuldstændigt som de er. Og med viden om, at det er det eneste der betyder noget.Jeg kan ikke – hvor meget jeg end gerne ville - beskytte mine børn fra alle verdens grusomheder. Men jeg kan skrive en bog. Og jeg kan hælde hele mit hjerte og min sjæl ned i den. Og måske den bog kan være med til at gøre en forskel; ikke kun for mine egne børn, men for andre også. Og når jeg har skrevet den bog… Så kan jeg måske skrive en mere? ☺


Denne bog er ikke ”bare en bog” for os. Den har været længe undervejs og er skrevet og illustreret med den største kærlighed og omhyggelighed, der findes. Og når den ser dagens lys om ikke alt for længe er vi tre MEGET stolte forældre… Vi håber at I vil elske den, ligeså højt som vi gør.

Tessa


Ingen kommentarer:

Send en kommentar