header/titel

torsdag den 12. februar 2015

Da foråret forsvandt

I 2009 var der en ung grafiker i Frankrig. Hun ville gerne i praktik hos mig.

Jeg havde et meget spændende bog projekt jeg skulle til at arbejde på. Jeg skulle være grafikeren på bogen også, og jeg var helt blank. Jeg vidste ikke engang at indesign eksisterede (for dem der ikke kender forskel, så er illustratoren den der laver de fiiiine tegninger og grafikeren sætter teksten op så det ser dejligt ud).  Med tanken om at slippe for at lære at blive grafiker på rekordtid, så sagde jeg sgu pænt ja tak!

Og her startede et "beautiful friendship". Hvor luksus er det lige at have en grafiker siddende liiiige ved siden af? ( Det lyder sikkert RET nørdet for nogen, men fårk, det er godt og sådan ville jeg da bare have at det skulle være altid! ). Og heldigvis blev hun så forelsket i København, at hun flyttede permanent hertil :-)

2009 - Kampen om pladsen er startet. Anne-Lises gamle computer og indesign filen, hvor teksten og billederne sættes sammen. Illustratoren vil jo gerne fylde det hele, så det er godt at der er en grafiker, til at holde hende i ørerne. Mit franske er fuldstændig håbløst, så vi fungerede på engelsk og lavede masser af fis og ballade undervejs.
Vi "komponerede" bogens visuelle udtryk sammen - jeg skubbede tegningen lidt til højre og hun skubbede teksten lidt til siden, frem og tilbage, indtil alle sider i bogen spillede i perfekt harmoni . JA, det er pokkers tidskrævende, men oj, det er det hele værd! (Normalt er det jo sådan, at jeg bare sender de færdige illustrationer til forlaget og så sætter deres grafikeren teksten ind, hvor jeg har gjort plads. Man kan godt se forskel!)

Jeg arbejde på illustrationerne i over 7 måneder (...tænk hvis man havde været timelønnet, eller bare månedslønnet) Det hér skulle være en RIGTIG eventyr bog! Vi gav hjerteblod!! Og lavede ting om igen og igen, indtil det sad lige i skabet. Min praktikant ( Anne-Lise ) brugte den måned og kom tilbage året efter og gjorde den færdig. 

Men BUM!! Så kom der en masse forhindringer og kæppe i hjulet og bogen blev aldrig udgivet :-O

Det har gjort ONDT i mit hjerte hver gang jeg så på tegningerne og en dag spurgte jeg min ven Tore om han var frisk på at skrive en ny historie til mine tegninger - OG HAN SAGDE JA!!!

Tore Leifer, som nogen måske kender fra P1, er også aktuel med en nyoversættelse af Selma Lagerlöfs "Niels Holgersens forundelige rejse", som (selvfølgelig) har fået forrygende anmeldelser. (Foto: Lars E. Andreasen, DR)

Tore valgte at alle mine smukke forårs tegninger skulle dækkes af sne - whaaaaat???? Pphurphf for en UDFORDRING - men med den fantastiske historie han har skrevet, havde han åbnet for min "Alt er muligt" port og han kunne bare få det LIGE som han ville have det!

Og titlen er "Da foråret forsvandt"

Så mens min familie render rundt og hygger sig på skiferie, arbejder jeg 16 timer+ i døgnet, og transformerer det visuelle udtryk så det passer perfekt til den nye historie. Og ja, Anne-Lise vil stadig have plads til teksten :-)

Det var en kæmpe udfordring for Tore at skrive til eksisterende tegninger! Det er benhårdt for mig at arbejde med en grafiker, som vil have plads til den nye tekst. Hun vil selvfølgelig skubbe lidt til stenen der ligger perfekt placeret i græsset. Hun vil skære et ordentlig hak af en bue på bjerget, som ellers har en form, så englene synger. Kill your darlings, med blod sved og tårer! Den skal bare blive SÅ lækker. 


Før og efter


Om ganske kort tid, sendes det hele til tryk og så står vi snart med det færdige resultat i hånden, 6 år efter de første streger blev slået.

Jeg har aldrig brugt så lang tid på at illustrere en bog! Det er en drømmebog. Den slags bøger vil jeg SÅ gerne lave mange, mange flere af. Eventyr, som jeg husker det fra min barndom med troldom og magi og så det-der-krydderi-af-tryllestøv....

Tak, Tore for den fantastiske historie, der kom ud af dig!! Illustrationerne har fået et liv som jeg ikke havde turde håbe på. Nu sker det!

Virtuelle Kram fra et iskoldt Christianshavn fra
Anja og haremissen Viggo <3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar